صفحه اصلی / آشنایی با بناهای تاریخی / آسیب شناسی و مرمت حمام کهیار دهدشت
تبلیغات شما
آسيب شناسي و مرمت حمام كهيار دهدشت
آسيب شناسي و مرمت حمام كهيار دهدشت

آسیب شناسی و مرمت حمام کهیار دهدشت

مرمت آثار تاریخی و ابنیه

مقدمه:

تاریخچه مختصر بافت قدیم دهدشت:
بدرستی روشن نیست شهر دهدشت از چه زمانی پایه گذاری و تاسیس گردید. با این وجود منابع جغرافیای تاریخی از ناحیه به نام بلاد شاپور نام می برند. ابن بلخی ( قرن هشتم ه.ق) می نویسد: ناحیه بلاد شاپور بین فارس و خوزستان قرار داشته ، زمانی پر جمعیت بود . حمدا… مستوفی( قرن هشتم ه.ق) به این موضوع نیز اشاره دارد.
هاینس گاوبه ، مولف کتاب ارجان کهگیلویه می گوید: در نیمه دوم قرن ششم ه.ق لر بزرگ که ناحیه حکومتی خود را به یک دولت شکوفایی بدل کرده بود کوه گیلویه را توسط سنقر سلغری ( ۵۴۳-۵۵۶ ه.ق ) بعنوان پادشاه خدماتی که علیه شبانکارگان صورت گرفته بود به اتابک ابوطاهر ( ۵۴۳-۶۰۰ ه.ق) واگذار کرد. در آن زمان تا پایان دوران مغول ، ( جومه) مرکز اصلی بلاد شاپور بود و جانشین دوره بعدی آن دهدشت بوده است. با توجه به گفته های فوق بایستی شروع پی ریزی شهر دهدشت را پس از دوران مغول و بعبارتی از اواخر تیموریان و پس از آن جستجو نمود و بافت قدیم دهدشت را منسوب به دوره صفوی دانست.

حمام کهیار:

این حمام روبروی کاروانسرای دهدشت و در کنار امامزاده ابراهیم واقع گردیده است دارای سه قسمت سربینه و میان در و گرمخانه می باشد. سر در ورودی گنبدی شکل که در زیر گنبد آن تزئینات زیبایی به شکل هشت ضلعی بکار رفته است. بخش سرینه ( رختکن ) که در وسط آن حوضی مستطیل شکل که در طرفین شرقی و غربی آن دو حوضچه که جهت پاشویی برای ورود استراحتگاهها و رختکن اجرا گردیده است دارای گنبد با تزئیناتی در گوشه ها بوده و نورگیری بشکل ۸ ضلعی در سقف آن به فضای سربینه واقع گردیده با یک پیچ خمی طراحی شده که مانع از تبادل مستقیم و حرارت و دید مستقیم به بخش گرمخانه می شود. گرمخانه حمام در سطحی پایین تر سربینه با غرفه هایی در اطراف که حوضچه هایی در آنها می باشد جهت استحمام و آبتنی و … بوده است. آب حمام پس از گرم شدن به حوضچه ها و سرویسهای بهداشتی و نقاط دیگر حمام هدایت می گردیده است. انبار هیزم – آتشدان پس از طی مسیر گربه روهای زیر گرمخانه از طریق کانالهایی به پشت بام حمام هدایت می گردیده اند و باعث گرم شدن کف و بدنه حمام می شده است.
برای دانلود فایل روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود پاورپوینت
  • درس
  • موضوع
  • قیمت
مرمت آثار باستانی و ابنیه
آسیب شناسی و مرمت حمام کهیار دهدشت
8000 تومان

آسیب شناسی و مرمت حمام کهیار دهدشت( مرمت آثار باستانی و تاریخی )

آسیب شناسی و مرمت حمام کهیار دهدشت( مرمت آثار باستانی و تاریخی )

معماری

شهرسازی

لیست یک
لیست دو
لیست سه

آسیب شناسی و مرمت حمام کهیار دهدشت( مرمت آثار باستانی و تاریخی )

درباره admin

درود،محمد پیوند هستم دارای کارشناس رشته معماری و کارشناسی ارشد سازه عمران علاقه مند به کارهای معماری و عمران در حد توان تجربیات خود را به همراه تیم پارک دی تی در اختیار دوستان قرار خواهم داد امیدوارم توانسته باشم کمک کوچکی به عزیزان کرده باشم .با تشکر محمد پیوند

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*